Thursday, February 28, 2013

Salah isteri jika tak dapat anak?

Seronok bila tengok pregnant woman. I miss my pregnancy times...seronok dapat rasa baby bergerak dalam perut Dan rasa bertuah kerana sempat merasai kuasa Allah yang satu itu.. Tapi ramai juga dikalangan kawan Dan family saya pasangan yang sudah lama mendirikan rumah tangga tapi masih belum dikurniakan anak. Salah siapa? Mesti ramai yang bertanya Soalan ini. Dah pergi check ker? Atau pun yang hebat lagi, bagi la laki kamu tu kawin lagi satu!

Typical Malaysian thinking is when a couple yang dah lama berkahwin tetapi masih belum mendapat zuriat adalah disebabkan oleh ketidakmampuan sang isteri untuk mengandung. Mungkin ini kerana, sang isteri yang mengandung, jadi adakah wajib kesalahan ini diletakkan sepenuhnya pada sang isteri?

Tahukah anda, yang punca tidak mendapat anak juga boleh disebabkan oleh sang suami? Mesti lakan...in order to get a child, both party kena participate! Berdasarkan satu article mengesahkan bahawa 40% masalah kesuburan berpunca Dari lelaki. Kajian membuktikan bahawa punca Utama tidak kesuburan lelaki adalah Dari air mani. Air mani yang dikeluarkan mengandungi weak sperma yang tidak boleh bertahan lama selepas ejakulasi. Selain itu, antara factor lain tidak kesuburan lelaki terjadi sekiranya lelaki suka mandi air panas, kuat merokok melebihi 20 batang sehari, suka memakai seluar ketat, berat bandar yang berlebihan Dan sebagainya.

So please Malaysian society out there! Do not be so typical and terus menunding jari bahawa perempuan yang bersalah sekiranya pasangan yang berkahwin tidak mendapat anak. Seeloknya, selepas satu tahun setengah berkahwin, Dan masih tidak mempunyai anak, pasangan tersebut dinasihati untuk berjumpa dengan doctor pakar.

No comments:

Post a Comment