Sunday, February 17, 2013

Penderaan terhadap bayi Dan kanak-kanak

Isu ni sering kita dengar..tak Kira penderaan dibuat oleh pembantu rumah, ayah tiri, ayah kandung Dan malang sekali even ibu kandung juga seringkali terbabit dalam isu penderaan terhadap bayi Dan kanak-kanak.

Seriously saya memang pantang mendengar isu penderaan ni, Lebih-Lebih lagi jika melibatkan ibu / ayah kandung bayi tersebut. Tapi setelah menjadi ibu, saya boleh faham apa yang mereka rasakan..bukan bermaksud saya menyebelahi pendera yer...saya cuma kata saya faham kenapa mereka bertindak sedemikian.

This is based on my own experience..ketika masih dalam pantang, saya hampir-hampir mengalami Post natal depresssion/ blues atau meroyan. Memang tertekan untuk menahan sakit selepas bersalin, tak boleh bergerak dengan cergas Dan at the same time kena menjaga bayi baru lahir. My baby was asleep during daylight and will wake up every two hours at night for her milk time..seriously, saya tak cukup tidur Dan sangat-sangat kepenatan. one day, she couldn't sleep at night and kept crying the whole night and I was so devastated and almost marahkan baby..nasib saya tersedar Dan mengucap...take 5 minutes away from the baby to cool down and control myself before I start holding her again. See? Even me, as a mother that have maternal bonding boleh hilang sabar pada anak sendiri, apatah lagi pembantu rumah/ pengasuh yang tidak Ada maternal bonding pada bayi kita...

Baru-baru ini Aisya showed her first tantrum, dengan menangis semahu-mahunya sampai serak suara. Bagi susu tak mahu, pampers tak basah, tidurkan pun dia tak mahu...again I was almost hilang sabar Dan cepat-cepat beristighfar...akhirnya saya selawat ditelinga Aisya and she went to sleep straight away.

So, bagi saya human have limit...even mother pun boleh hilang sabar pada anak sendiri apatah lagi yang lain. Perlu educate mereka untuk bersabar or at least go away from the baby for sometimes to control theirselves before pegang balik baby tersebut...

So apa pendapat anda pula?



No comments:

Post a Comment