Thursday, February 21, 2013

My daughter, my style

Ketika menulis entri nie, hati tengah hangat membara sebenarnya....a little bit upset as some people has questioning my style in giving Aisya solid food. I just call her miss x...bila Miss X saw me giving Aisya fruit puree she asked me, apa yang Aisya makan tue? And when she found out that is food puree and start kerut dahi...mula mempersoalkan pulak makanan Aisya...kenyang ker budak tue makan..kenapa tak bagi nestum?

Bila dengar ulasan-ulasan macam tue, biasanya saya tersenyum and give standard answer like buah banyak khasiat.. Tapi bila miss X keep mempersoalkan my choice seriously I jadi sakit hati...ishh...suka hati la saya nak bagi makan apa...

Please mommies out there...Cuba jangan terpengaruh dengan anasir-anasir luar yang sibuk suruh bagi baby kita makan nestum...for me homemade solid food is the best. Even aisya peads is agree with me. No salt and sugar for baby and toddler. Tapi ibu-ibu kita tak faham. Sebab bagi mereka, dulu pun kita disuap benda-benda like nestum and so on and we still membesar dengan elok. But it's different nowadays ...once upon a time, they don't have the knowledge about the danger and setback in giving instant and process food to babies. But sekarang kan kita ada resources and easy access to that knowledge, so we should utilize it.

Do you know what is the danger in giving process food to baby? Process foods contains high sugar/ salt in which perut Dan saluran usus baby masih belum matang untuk process sugar/salt yang terdapat dalam process foods. Process food boleh menyebabkan sembelit pada bayi or bayi can be obess...so please mommies..be careful in choosing your baby solid food. Setiap ibu inginkan yang terbaik untuk anak masing-masing...so please..we have access to Internet, use it wisely! And to miss x...jangan Cuba mempersoalkan my style and my choice for my baby. She is my baby and I have the right untuk tentukan what is the best for her!

No comments:

Post a Comment