Wednesday, March 6, 2013

Process food vs homemade food for baby

Again today someone has asked me kenapa tak bagi aisya's cerelac or nestum? Malas dah nak cakap benda ni berulang Kali. So saya cuma senyum Dan cakap takper, saya nak masak sendiri untuk Aisya. And another question pukul berapa bangun ni masakkan untuk anak? Tak penat ker? Bgi jer la nestum masukkan dalam susu. And again, saya senyum Dan diam. Malas dah nak cakap. Hubby at that time dah jeling- jeling kat saya takut saya keluarkan kata-kata pedas agaknya.

Bagi saya, seseorang itu perlu hormat keputusan orang lain. Saya tak kata anak Akan mati or tiba-tiba sakit kalau bagi nestum/ cerelac. No. If the mother choose to give, then go ahead. But for me, I choose to cook for my baby. I want her to taste my own cooked food. Apa yang susah sgt nak faham?

Process food tidak elok kerana banyak mengandungi kalori, added sugar and salt yang boleh membahayakan usus bayi. Even kita as orang dewasa juga tak elok makan banyak process food, apatah lagi baby. Some info I extract from baby center mengatakan there are 5 worst food for baby including, cracker, fruit juice, soda, gelatin dessert and processed meals! Ha tu dia...processed meal ini dah diubah rupa Dan rasanya, lagi banyak perubahan pada sesuatu makanan tu, lagi panjang cara pemprosesan Dan lagi banyak nutrisi Akan hilang. For example, fruit juice yang diprocess di estrak Dari buah Dan ditambah gula. Kalau homemade fruit juice, we just blend the fruit and drink it. No added sugar! Kan buah tu dah sedia manis, perluke tambah gula lagi.

Another part is, hygiene. Kebersihan sangat penting untuk baby. Kalau process food we don't know macam mana, Dan dimana pemprosesan berlaku. Kalau homemade food kan ker ibu sendiri yang buat, mesti kita Akan jaga kebersihan kan...

Saya dah malas nak bercakap lagi pasal benda ini. Nak beri kesedaran pada orang bukan senang. Tapi one thing saya nak cakap, being a parents does not mean you just raise the children, tapi baca Dan kaji lagi ilmu untuk membesarkan anak nie. And one more thing, Saya tak pernah mempertikaikan ibu-ibu yang nak bagi anak dia makan process food. Your children , your choice!

P/s: attach sekali jadual makanan yang boleh diberi pada baby. Credit to HSSYB FB group. Mana tau Ada ibu-ibu yang baca nak guna kan jadual nie.


No comments:

Post a Comment