Tuesday, March 19, 2013

Mencium jenazah

Bulan march tahun 2013 merupakan bulan 'airmata' bagi saya. Well....my beloved grandmother passed away on march 4 and belum habis rasa sedih yang menyelebungi perasaan, dikejutkan pula berita pakcik meninggal genap 10 hari selepas permegiaan nenek. Kebetulan, pada hari yang sama, Kakak kepada arwah nenek pun meninggal. Well, kenapa saya buka topic ini, sebab ketika permegian pakcik, saya tidak mencium jenazah. Dan Ada saudara yang bertanya, kenapa tak cium?

Actually, waktu nenek meninggal lagi saya telah mencari hukum mencium jenazah ini. Hukum mencium jenazah dibolehkan tetapi, tidak boleh menangis Dan meratapi jenazah. In fact, kalau simati adalah ahli ulama' maka hukum mencium jenazah adalah sunat. Tetapi, batal wuduk bagi sihidup sekiranya mencium jenazah yang bukan muhrim yer. Ingat! Hukumnyer tetap sama, batal wuduk sekiranya menyentuh bukan muhrim, so cium jenazah bukan muhrim pun kita Akan batal wuduk. Tetapi, simati tak dapat dosa la..sebab dia dah meninggal.

So, berhati-hati dalam melakukan sesuatu. Bagi saya, yes saya sayangkan pakcik saya, tapi tetap batal air sembahyang...so itu sebabnya saya tidak mencium jenazah pakcik ketika itu. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment