Tuesday, March 19, 2013

Merangsang Minda bayi

Dah lama tak tulis pasal Aisya....tiba-tiba tengah sibuk buat kerja , I stop and said I miss Aisya so much....mana tak Nya, seawal 7.30 pagi dah hantar Aisya ker rumah mother in law and around 7 baru sempat ambil. Bila dah balik rumah, mana sempat sangat nak main dengan Aisya, sibuk kerjakan nak masak dinner for hubby, dinner for Aisya, kemas rumah, basuh Baju etc etc...hai...ini la Gaya hidup "tak sihat" generasi sekarang.

Aisya is 7 months dah....so in terms of food, I still giving her fruit puree and added with grains. So I bought organic rice and buat bubur for her. Sekarang makanan ruji Aisya is bubur Nasi mixed with steam organic pumpkin and dates! Yummy...suka Aisya makan. Bila saya bawak mangkuk makanan she's know it is for her! Clever!

Selain makanan, kita juga perlu merangsang minda bayi...it's ok kalau kita tak dapat luangkan masa yang banyak asalkan we get to spent quality time with baby. Macam saya, selalu berborak dengan Aisya waktu feed her dinner..yang bestnya dia macam faham pulak tu and sometimes keluar bahasa jerman dia...hahahah...so sweet. Percakapan dengan bayi is also one of many tools to help develop children brain development. Well at least I merangsang minda dia to be more interactive with others!

Other than that...biasanya saya Akan biarkan Aisya bergerak sendiri. Yang ini, at my own risk la! Saya memang tak suka nak mendukung aisya memanjang. Saya Akan biar dia pergi anywhere that she wants but under my supervision or my hubby. Kalau setakat merengek sikit-sikit, mama dia tak layan! At this stage, baby love to explore, so as a parents we have to sediakan persekitaran yang kondusif Dan selamat untuk baby bergerak. Saya juga suka pasang muzik and sometimes hold her and dancing with her! Hai..,ni yang tak sabar nak balik rumah ni!



No comments:

Post a Comment