Saturday, May 18, 2013

kawan selamanya vs kawan waktu gembira

selalu saya dengar orang berkata, kawan dimasa senang, senang nak cari, tapi kawan dimasa susah, hanya segelintir ajer. mesti you all pun pernah dengar kan? 

baru-baru ini tergempar diofis saya, salah seorang kawan pejabat mempunyai hutang dengan along sebanyak RM100 ribu. Besar tu jumlahnya, dan kawan saya ini dah tak boleh nak buat pembayaran. tau ajer la sistem along tu macam mana, sebulan interest rate boleh jadi 20%! memang gila betul!. 

jadi kawan office saya ini perlukan bantuan dari segi kewangan la. Dia ada 10 orang kawan yang memang geng kamceng la..tapi bila diajukan masalah sebegini ramai yang lari. mmm...betul la orang kata yer, bila kita susah baru kita tau siapa kawan kita sebenarnya. nak-nak lagi benda yang melibatkan kewangan ini. 

sekurang-kurangnya, be there with your friend, give them moral support dan cuba cari jalan penyelesaian. like my colleague case ni, yes dia memang dah tersilap langkah, so kita perlu la sokong dia. mmm...dia yang tak pernah-pernah bergelak ketawa dengan saya tiba-tiba boleh meluahkan perasaaan dia pada saya. mana kawan-kawan yang selalu bergelak ketawa bersama tue? jangan la tinggalkan sahabat kita waktu dia dalam kesusahan. hidup kita ini macam roda. mungkin hari ini dia perlukan bantuan kita, mana tau esok lusa dia pula yang membantu kita kan?

moral of the story: choose your friend wisely. and of course jangan pinjam dengan along!




2 comments:

  1. Salam kak.

    Actually, saya rasa..tak lah susah mana sbnrnya nak cari kawan time susah dan senang.. Yg susahnya, nak cari kawan yg ada time kita perlukan duit,he3.

    Sebab soal duit memang tak rmai berani amik risiko..lagi2 nk pinjamkan duit..nak jadi penjamin ke. Soal duit kan, tersilap langkah kita, kita juga terheret sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Lana,

      time susah tu macam2 lana. tak semestinya pasal duit sahaja. dah ramai akak tengok, especially kalau orang yang ada status ini. bila famous semua orang nak dekat kita, bila hilang status semua pun lari.

      sebab duit semua orang sanggup buat apa pun kan?

      Delete