Wednesday, September 24, 2014

cyber crime

di zaman teknologi yang canggih dengan serba serbi dihujung jari ni dunia sebenarnya semakin menakutkan...kenapa? jenayah semakin berleluasa...this morning while driving terdengar didalam radio melaporkan yang Malaysia adalah Negara ke 6 didunia yang senang terdedah dengan cyber crime...
 
 
 
macam mana nak elakkan dari terkena dari cyber crime ni? kita sometimes tak tahupun yang akaun email kita di hack...setuju? baru-baru ni saya sentaisa mendapat peringatan dari Maybank via my email or course that my maybank2u account need to be validated and kindly updated my profile via this link..OMG.... I am one of the targeted person...macam mana mereka tahu pasal saya? THANK GOD that saya just ignore the email and at one point bila dua tiga kali saya dapat email serupa dalam satu hari saya tak tahan dah and terus report it to maybank... and now...no more email from them...but...dapat pulak email suruh validate account CIMB...
 
 
 
semakin canggih teknologi dan dunia IT...semakin berbahaya...how to avoid to become the victim? always alert on scam?? tapi how we identified the scam??? serious saya tak tau...huahhh..takutnya.... to all the readers...be careful ya...
 
 
IT


No comments:

Post a Comment