Saturday, September 13, 2014

kasut tumit tinggi: cantik vs bahaya

anda suka pakai high heels? jangan tipu..angkat tangan cepat!!..hhaahh..kebanyakan perempuan memang suka memakai kasut tumit tinggi aka high heels. betulkan? antaranya saya la..antara sebab saya suka mengenakan kasut tumit tinggi ni disebabkan oleh rasa lebih confident, dapat memperbetulkan postur badan and..sebab suami saya tinggi sangat!!...
 
 
pemakaian high heels ni sememangnya akan mencantikkan lagi postur badan seorang perempuan itu..nak tau kenapa? mesti la cantik...sebab kaki Nampak lagi panjang and punggung juga Nampak lagi mantap...betul tak??? betul okay....tapi saya rasa ramai jugak yang sedar bahawa, pemakaian high heels ini dapat memberikan keburukan kesihatan pada si pemakai...
 
seriously, memang after a long day in the office, pemakaian tumit tinggi sangat memenatkan betis dan paha...betulkan?? jangan tipu yer...sila jujur pada diri sendiri...heheh...meh sini saya senaraikan antara keburukan pemakaian tumit tinggi ni:-
 
 
pemakai high heels akan mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk terseliuh di bahagian buku lali,  radang saraf dan ligamen, sakit pada belakang buku lali, otot betis memendek dan sakit belakang yang kronik...ha takut tak???
 
 
 
Pemakaian kasut tumit tinggi yang melampau boleh menyebabkan tulang pinggul, tulang belakang dan lutut menjadi bengkok. Pemakaian kasut tumit tinggi yang berterusan juga dapat meningkatkan risiko radang pada ibu jari, kerosakan tulang tapak kaki selain menyebabkan kaki merosot ke bahagian depan kasut kerana beban tertumpu pada jari kaki..OMG!!!
 
 
semakin berusia seseorang wanita, saiz serta tapak kaki juga semakin lebar disebabkan lemak semakin tipis. Selain itu, pemakaian kasut tumit tinggi turut mendorong peredaran darah tidak lancer.
 
 
SO SECARA RINGKASKNYA:-
 
 
Bahaya kasut tumit tinggi
  • Kasut tumit tinggi jika dipakai terlalu lama boleh menyebabkan kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul.

  • Neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan, ia kemudian akan menekan saraf dan tisu mula terbentuk di sekitar saraf yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan mungkin perlu dilakukan untuk memulihkannya.

  • Pergelangan kaki mudah terseliuh.

  • Sukar mengimbang berat badan.

  • Kecacatan haglunds juga, sering dialami wanita berkasut tumit tinggi yang mana berlaku pembesaran tulang bahagian belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan menyakitkan.

  • Kasut tumit tinggi direka untuk menolak dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga spina dan pinggul terkeluar daripada kedudukan asal dan menimbulkan masalah kesihatan bukan saja kepada kaki tetapi keseluruhan badan.

  • Peredaran darah terganggu.

  • Tekanan pada jari menjadi lebih besar hingga menyebabkan jari kaki bengkok.

  • Kaki lebih mudah cedera terutama pada bahagian buku lali.


  • After gathering all the info...membuatkan saya insaf nak pakai high heels ni...or..kalau teringin sangat mungkin kena beli heel yang less than 2 inch kot...so..how about you girls out there? nak pakai lagi heels or just give up? tepuk dada Tanya selera ya!!
     
     
    bahaya
    

    3 comments:

    1. tak pakai sangat high heel ni sebab kaki cepat lenguh hehe..

      ReplyDelete
      Replies
      1. Bagus la dila..rose ni dulu waktu bujang-bujang hantu high heels..lepas deliver baby aisya ..slow la pakai heels sebab operates. Xbagus pun kan pakai heels ni. Better avoid while you still can.

        Delete