Saturday, July 13, 2013

dilema a working mother

sorry kawan-kawan...saya sgt sibuk dua tiga hari ini...even bulan puasa malay staff boleh balik awal, still saya terkandas dioffice sampai colleagues and staff panggil saya a workaholic mother...

mm...one of the staff ada tanya saya last thursday, cik rose kenapa tak balik awal? selalu saya tengok cik rose stay back..tak rindu anak ker? erk?? serius saya terkedu dengan ayat macam tue...bukan sekali dua saya dengar...dah banyak kali dah....even at my previous workplace pun they did labeled me as workaholic...

bagi saya, saya bukan seorang yang workaholic. serius....saya cuma menyiapkan kerja yang perlu disiapkan. with my hectic schedule, to join meeting, to meet with customers and to manage staff and on top of doing my job, serius saya rasa tak sempat dalam masa lapan jam. tapi saya takder la nak stay back sampai larut malam like working with the banks before. ...in fact kadang-kadang jer saya balik lambat, itupun before 7 saya mesti dah keluar dari office. 

yes, being a working mother with an infant its really challenging! tanya la mana parents pun...its not easy to manage your baby, your hubby and house chores at the same time! macam saya, my schedule always wake up at 5.30 am to start cooking for aisya and breakfast for hubby. and around 7.30 dah start keluar rumah to sent aisya to my mom in law house and to work. sampai-sampai...need to rest for few minutes and go through with my schedule for the day. balik rumah biasa saya sampai rumah around 7pm, saya akan start , masak untuk aisya for her dinner before start to cook for our dinner. the cycle go on, with playing with aisya up to 10 pm before her bed time. it is exhausting! serius...but i can't endure it with my hubby assitance and support...alhamdulilah he is one good guy yang boleh menolong saya...

so, i don't categorized myself as workaholic...setakat balik lewat sejam dua tu, takder la workaholic sangat...or is it norm for working mother untuk balik on-time? yes from my observation,my staff yang working mother tu, memang balik on-time. well,,for me as long as you know how to manage your work and finish your work within deadline, tak kisah la you nak balik awal...well well..let's people talk..because i can't change their perception..as long as saya tak abaikan suami dan anak disebabkan kerja, saya tak rasa ianya salah...lagipun...kerja itukan satu ibadah....saya cuba untuk buat yang terbaik untuk majikan dan keluarga saya...

love, 
rose..

bekerja

8 comments:

  1. setuju sangat.. kerja kalau ditangguh akan semakin bertambah pulakan? baik siapkan walaupun terpaksa pulang lewat sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu aiza.....kalau tangguh-tangguh esok-esok dapat kerja baru nanti, kelam kabut nak siapkan semuanya...

      Delete
  2. azman dah 5 tahun kerja kat department baru.. bank benarkan balik awal kul 5.00 petang.. pukul 12.00 man dah balik.. takde kerja nak buat.. 22hb ni pi branch baru.. kalau takde kerja jugak tak tahulah... bukan taknak kerja.. diaorang yang takde kerja nak bagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uish...bank mana tuee? Takder kerja...ish ish...apapun good luck untuk pindah ke new place ya!

      Delete
  3. Busynyaa working mom ni. Betul la, kadang2 balik lewat sebab banyak kerja. Ada tu last minute baru la bertimbun kerja nak disiapkan. Nak tak nak kena la siapkan dulu baru rasa lapang dada nak balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...sometimes 30 minutes before nak balik...ada meeting la...boss suruh siapkan kerja urgent la...selagi xsiap...susah hati nak tinggalkan office

      Delete
  4. ya la..sebab kerja.. kita jadi dilema kan kak..huhu.. siapa la sanggup berjauh dengan anak sendiri..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sgt...jarang ada ibu yg sanggup berjauhan dgn anak sendirikan...

      Delete