Sunday, February 23, 2014

kepentingan baby car seat

Biasanya parents akan selalu pegang anak mereka bila mereka travelling.  Tahu tak itu adalah perbuatan yang bahaya? Pakar pediatric dari us federation telah membuat kajian bahawa anak dibawah umur dua tahun sepatutnya diletakkan didalam car seat ketika travelling.  


Mesti ramai tertanya-tanya apa yang bahayanya biar ibu bapa pegang anak? Mungkin ada yang beranggapan anak dipegang oleh ibu bapa lebih selamat dari diletakkan didalam car seat. Betul?? Mak saya pun berpikiran macam tu. ..

Sebenar sangat penting baby diletakkan didalam car seat sebab bila accident impak hentakkan kereta dapat di tahan oleh seat belt yang dipasang pada car seat. Percaya atau tidak sekiranya bayi anda dipegang oleh ibu bila hentakkan berlaku terutama impak yang kuat secara teknikalnya ibu akan terlepas bayi yang dipegang dan boleh mengakibatkan kecederaan teruk pada bayi.  

Cuba bayangkan ibu duduk dihadapan dan ketika hentakkan berlaku dan si ibu terlepas pegangan pada bayi,  kemungkinan besar bayi akan terhentak ke dashboard. Bayi berusia bawah 2 tahun masih belum develop kekuatan fizikal. Kalau hentakan terkena bahagian kepala lagi parah kerana head bone bayi belum cukup matang,  dan boleh mengakibatkan gegaran pada otak bayi dan seterusnya bayi boleh koma dan their development akan terbantut...ha...takut tak? 

Di malaysia ni amalan memakai car seat pada bayi jauh ketinggalan dari negara2 besar. memang kita biasa lihat si ibu akan memegang anak. Apalah salahnya berbelanja lebih untuk kebaikan anak2 takut nanti kita  menyesal dikemudian hari pulakkan. 

Car seat ada dua jenis. Satu bagi infant dan satu lagi bagi usia toddlers.  Ni contohnya.

 Yang ni sesuai untuk infant



Yang ni pulak sesuai untuk toddler

By the way pemakaian car seat pun kena betul gak...letakkan seat belt pada car seat and fasten the belt around baby. Igt ni...biar kita melabur sekarang dari menyesal dikemudian hari...

3 comments: