Monday, February 3, 2014

kimchi...malaysian style

Salam February semua. ...pada siapa yang berkerja di kl selamat bercuti...bestkan dapat cuti panjang. .semenjak dua menjak ni saya terjebak dengan variety show dari korea which is runningman. ....siapa yang tak pernah tgk cerita ni?? Hahhaah....u should watch this show because seriously boleh release tension...


Kenapa bercerita pasal runningman pulak ni?? Sebab dalam satu episode tu diaorg ada buat pertandingan masakkan which is kimchi...seriously saya terliur tgk kimchi tu...so saya pun sibuk mengoogle sana sini untuk cari resipi....

Saya ni memang suka derhaka sikit pada resipi so saya buat ikut suka saya...hahahah...nak tau resipi saya?? Jom baca ni...

Wajib ada kubis panjang
Serbuk cili babas
Fish sauce
Bawang putih ditumbuk lumat
Halia ditumbuk lumat
Daun Bawang
Tepung beras
Gula
Garam 
Soda
Sotong/ oyster

Cara-cara:
Rendamkan kubis panjang dengan air sejuk dan garam selama 4 jam..tapi sebab saya derhakan resipi ni saya rendam semalama...heheh..

Masak tepung beras dan gula dalam api yang kecil sehingga likat dan sejukkan

Campurkan tepung beras yang sudah sejuk dengan serbuk cili, bawang putih dan halia

Gaulkan semua bahan-bahan diatas dan sekali sekala masukkan fish sauce untuk rasa masin. 

Sambil gaul sambil rasa untuk dapatkan rasa yang sesuai dengan selera anda. tambahkan jugak soda sikit demi sikit.

Kemudian masukkan sotong atau oyster (saya rebus bagi separuh masak sebab xnak bau hanyir) last sekali masukkan daun bawang

Gaulkan  sos tadi dengan kubis panjang yang telah direndamkan tadi...


Selepas rata boleh simpan kimchi dalam bekas kedap udara dalam peti ais selama 24 jam sebelum makan...so..macam saya tadi sebab dah rendam kubis semalaman saya terus ngap ajer....


Ini gambar kimchi saya...kurang pedas sebab  gastric....selamat mencuba ya....

resipi

No comments:

Post a Comment