Thursday, September 18, 2014

resipi ayam masak percik berkuah

Resipi ni terjadi waktu lunch hour last friday la.. macam biasa rose pergi stall makcik tu purposely to eat ayam masak percik dia..and seriously memang awesome!! Tapi makcik tak nak kongsi resipi..maklumla..org berniaga..takut saya berniaga jugak kot...hehehe..understood..so alternative nyer saya pun guna khidmat mr google..tapi ntah macaam.kurang berkenan resipi yg saya jumpa...jadi...heheh..saya pun cipta resipi sendiri..nak tau tak??

Bahan-bahan:

Ayam
Serai
Lengkuas
Bawang putih dan merah
Serbuk kari
Cili kering yang dikisar
Cili padi
Daun kunyit
Santan
Kunyit

Cara-caranya:
1. Kisarkan cili , bawang merah dan putih, serai , lengkuas, cili padi dan kunyit.  
2. Masukkan ayam dalam kuali dan keringkan air ayam dan kemudian masukkan bahan-bahan yang telah dikisar. 
3. Masukkan sekali serai yang dititik, bancuhan serbuk kari. 
4. Biarkan mendidih dan keringkan air kisaran. 
5. Agak-agak kering masukkan santan dan segala perasa seperti garam dan gula dan daun kunyit. 
6. Masakkan santan sehingga mendidih dan kepekatan kuah percik bergantung pada kehendak masing-masing. 

Siap dan boleh dimakan bersama nasi panas...sedap...

ayam percik berkuah

Ini la hasil ayam percik berkuah saya..pedas sebab ada cili api..pada yang xberapa gemar pedas..sila buang la cili api yer..nak derhakakan resipi ni pun tak per..ikut kesesuaian tekak kita...selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment